Veelgestelde vragen
Aflossen
Uw hypotheek loopt meestal 30 jaar. Aan het einde van deze periode zult u uw lening moeten terugbetalen.
Met sommige hypotheekvormen lost u elke maand af (bijvoorbeeld annuïtaire en lineaire hypotheken). Voor spaar-, leven en beleggingshypotheken lost u gedurende de looptijd van de lening niets af maar bouwt u hiervoor vermogen op in een verpande verzekeringspolis. Voor andere hypotheekvormen, zoals aflossingsvrije hypotheken, dient u zelf vermogen op te bouwen zodat u aan het einde van de looptijd van de lening uw lening kunt terugbetalen.
Een financieel adviseur kan voor u precies uitzoeken wat tussentijds extra aflossen voor uw situatie betekent en of het voor u aantrekkelijk kan zijn.
De voordelen van extra aflossen op uw hypotheek zijn:
- Uw hypotheekschuld wordt lager
- U betaalt minder rente
- Uw maandlasten dalen
- U loopt minder risico op een restschuld wanneer de waarde van uw woning daalt en u de woning wilt/moet verkopen
- Een lagere hypotheek maakt u minder kwetsbaar voor als uw inkomenssituatie verandert (bijvoorbeeld door bereiken pensioenleeftijd, werkloosheid of overlijden)
- Mogelijk een lagere belastingdruk in box 3
De nadelen van extra aflossen op uw hypotheek zijn:
- Uw financiële buffer wordt kleiner
- Uw fiscale renteaftrek gaat omlaag
- Aflossen heeft mogelijk gevolgen voor de maandelijkse premie-inleg en fiscale vrijstelling aan het einde van de looptijd van uw kapitaalverzekering (van toepassing bij een leven- en beleggingshypotheek)
- Aflossen heeft mogelijk gevolgen voor de maandelijkse premie-inleg en rentevergoeding op uw (bank)spaarhypotheek
Heeft u een (bank)spaarhypotheek en u wilt extra aflossen? Neem dan altijd contact op met uw financieel adviseur. Een (bank)spaarhypotheek kent namelijk enkele belastingtechnische voorwaarden die nadelig kunnen zijn als u extra aflost. Laat u hierover goed informeren voordat u stappen zet.
U kunt een extra aflossing eenvoudig en snel overmaken via uw MijnHypotheek online omgeving.
Als u extra wilt aflossen op uw hypotheek, dan doet u dat via een bankoverschrijving.
- Maak het aflosbedrag over naar rekeningnummer NL91 ABNA 058 830 3631 t.n.v. Hypinvest.
- Vermeld in de omschrijving: 'extra aflossing'.
- Vermeld ook in de omschrijving uw leningnummer en (als dat van toepassing is) het leningdeelnummer waarop u wilt aflossen.
Wat wordt mijn nieuwe maandbedrag als ik extra heb afgelost op mijn hypotheek?
Na het verwerken van uw extra aflossing, ontvangt u van Hypinvest een nieuw leningoverzicht met daarop uw nieuwe maandbedrag.
Op welk leningdeel kan ik het beste extra terugbetalen?
Een extra aflossing kan fiscale gevolgen hebben. Hypinvest adviseert niet. Neem voor deze vraag contact op met uw financieel adviseur.
Wanneer wordt mijn extra aflossing verwerkt?
Wij verwerken uw extra aflossing op de eerste werkdag van de eerstkomende maand. Halverwege de maand ontvangt u van ons een nieuw leningoverzicht met daarop het nieuwe maandbedrag.
Betaal ik een vergoeding bij extra aflossen op mijn hypotheek?
U mag ieder jaar 10-15% van de hoogte van uw leningdeel terugbetalen zonder vergoedingsrente. Wil je meer aflossen, dan kunt u te maken krijgen met een vergoeding. Dit is meestal alleen het geval als de rente nu lager is dan uw contractrente.
Op uw Hypinvest hypotheek kunt u vergoedingsvrij aflossen aan het einde van de rentevastperiode, bij verkoop van de woning, bij overlijden van leningnemer en/of als de huidige rente hoger is dan uw contractrente.
U kunt altijd 10%-15% van de oorspronkelijke hoofdsom aflossen zonder dat u een vergoeding hoeft te betalen. U vindt dit percentage terug in de voorwaarden van uw hypotheek. In alle andere gevallen kunnen wij een vergoeding in rekening brengen.
U kunt de hypotheek in de volgende gevallen altijd aflossen zonder dat u hierbij een vergoeding moet betalen:
- Verkoop van de woning
- Overlijden
- Einde rentevaste periode
- Executieverkoop
Verkoop van de woning
Heeft de aflossing direct te maken met de verkoop van je woning? Dan kunt u onbeperkt aflossen zonder dat u hiervoor een vergoeding moet betalen. Voorwaarden hierbij zijn:
- U kunt een juridische (notariële) akte overleggen.
- Een volledige geleverde woning, vrij van huur, voor gebruik van derden.
- De derde mag geen rechtspersoon zijn of onderdeel van een samenwerkingsvorm waarbij u betrokken bent.
Overlijden
Binnen 6 maanden na overlijden van de leningnemer kan aflossen zonder kosten. De leningnemer is de persoon die de hypotheek heeft afgesloten.
Einde rentevaste periode
Als de aflossing plaatsvindt op de einddatum van de rentevaste periode, kan dat zonder vergoeding.
Executieverkoop
U betaalt geen vergoeding wanneer de aflossing voortkomt uit gedwongen verkoop van de woning. Dit geldt niet wanneer de executie het gevolg is van verwijtbare acties van de hypotheekgever.
U vraagt eenvoudig en snel een (pro forma) vergoedingsspecificatie aan via uw MijnHypotheek online omgeving.
Let op: Het bedrag op de vergoedingsspecificatie is een indicatie gebaseerd op de dag dat de specificatie is opgemaakt. De hypotheekrentes kunnen stijgen en dalen. een dalende hypotheekrente betekent een stijgende vergoedingsrente. Een stijgende hypotheekrente betekent juist een lagere vergoedingsrente. Als u (een gedeelte van) de lening wilt terugbetalen, kan het zijn dat de vergoedingsrente is gewijzigd op het moment dat u besluit terug te betalen.
Wanneer u als gevolg van een extra aflossing ons een vergoeding moet betalen, dan ontvangt u de uitleg van de berekening van uw vergoeding bij uw brief. Daarin kunt u zien met welke gegevens de berekening is gemaakt. Ook de berekening zelf wordt ook toegelicht.
Deze berekening is in lijn met de regels die de toezichthouder AFM op 20 maart 2017 heeft vastgesteld. Denkt u dat de berekening niet juist is? Stuur dan een e-mail met daarin de reden waarom u denkt dat de berekening niet klopt. De e-mail kunt u sturen naar het e-mailadres dat in uw brief staat. Vermeld daarbij ook uw leningnummer.
Voor de berekening van de vergoeding hebben wij bij uw verzekeraar opgevraagd wat de spaarwaarde was op het moment van de extra aflossing. Heeft u een spaarwaarde die afwijkt van de waarde die wij hebben gebruikt? Stuur dan een e-mail met daarin een kopie van het waardeoverzicht en uw leningnummer naar het e-mail adres dat in uw brief staat.
Waarom moet ik een vergoeding betalen?
Als u bij Hypinvest een hypotheek afsluit, kunt u uit verschillende hypotheekvormen kiezen. U legt voor een afgesproken tijd een rentepercentage vast. Deze afgesproken tijd noemen we de rentevaste periode. Op basis van deze afspraak moet Hypinvest ook verplichtingen aangaan om geld aan te trekken voor uw lening. Lost u extra af of breekt u uw rentevaste periode tussentijds af? Dan krijgt Hypinvest over de resterende looptijd van de rentevaste periode niet meer de verwachte rente-inkomsten van u. Door het bij u in rekening brengen van een vergoeding compenseert Hypinvest dit verlies aan rente-inkomsten.
In uw verzekeringspolis bouwt u vermogen op waarmee u aan het einde van de loopijd van de lening uw aflossingsvrije lening (gedeeltelijk) aflost. U betaalt voor deze hypotheek elke maand een premie aan de verzekeringsmaatschappij.
Elk jaar informeert de verzekeringsmaatschappij u over de hoogte van het opgebouwde vermogen. Heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met uw verzekeringsmaatschappij waar uw spaar-, leven of beleggingshypotheek loopt.
Wilt u iets veranderen in uw spaar,- leven- of beleggingshypotheek? Neem dan contact op met uw financieel adviseur. Deze hypotheekvormen kennen namelijk enkele belastingtechnische voorwaarden die nadelig kunnen zijn als u extra aflost. Laat u hierover goed informeren voordat u stappen zet.
Betalingsproblemen
U moet de maandelijkse termijn zo snel mogelijk overmaken via een bankoverschrijving.
- Maak het aflosbedrag over naar rekeningnummer NL91 ABNA 058 830 3631 t.n.v. Hypinvest.
- Vermeld in de omschrijving: 'maandtermijn'.
- Vermeld ook in de omschrijving uw leningnummer en (als dat van toepassing is) het leningdeelnummer waarop u wilt aflossen.
Het kan iedereen overkomen: een (tijdelijke) situatie van financiële problemen veroorzaakt door bijvoorbeeld werkloosheid, relatiebreuk of een onverwachte kostenpost. Hypinvest snapt dat het soms geheel onverwachts anders loopt dan u van te voren gedacht had. Wij helpen u dan ook graag om samen een passende oplossing voor uw situatie te vinden, hiervoor werken wij samen met Wooncollect.
Wat te doen bij (dreigende) betalingsachterstanden?
Heeft u een betalingsachterstand op uw hypotheek of dreigt u in financiële problemen te komen? Aarzel dan niet! Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Wij bespreken samen met u uw financiële situatie en de mogelijke gevolgen voor de hypotheek.
Restschuld na verkoop van de woning
Als uw woning bij verkoop minder opbrengt dan de uitstaande hypotheekschuld, heeft u een restschuld. Deze restschuld betaalt u in eerste instantie uit eigen middelen (bijvoorbeeld spaargeld) of door het afsluiten van een persoonlijke lening. Heeft u geen eigen middelen en komt u niet in aanmerking voor een persoonlijke lening? Maak dan met ons een betalingsafspraak om de restschuld te betalen. Om u hierbij zo goed mogelijk te helpen is het van belang dat u al in een vroeg stadium contact met ons opneemt. Doe dit vooral vóórdat u uw woning daadwerkelijk te koop zet.
Restschuld en Nationale Hypotheek Garantie
Heeft u een hypotheek afgesloten met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? Dan schelden zij uw restschuld onder bepaalde voorwaarden eventueel kwijt. Voor meer informatie over deze NHG-voorwaarden verwijzen wij u naar www.nhg.nl . Bel voor meer informatie naar Wooncollect: 070 - 342 95 59.
Wat kunt u zelf doen?
Om uw betalingsproblemen goed en snel op te lossen is het belangrijk dat u zelf al kijkt wat u hiervoor kan doen. Wij hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet:
- Zorg dat u uw maandelijkse inkomsten en uitgaven goed in beeld hebt. Op www.nibud.nl vindt u het Persoonlijk Budgetadvies waarmee u uw geldzaken in 5 stappen in kaart brengt. U voorkomt hiermee financiële verrassingen.
- Neem contact op met de Belastingdienst. Regel dat zij uw belastingteruggave maandelijks uitkeren in plaats van één keer per jaar. U regelt dit snel en makkelijk als u het formulier 'verzoek voorlopige teruggave' invult. U vindt dit formulier en meer informatie op www.belastingdienst.nl .
- Neem contact op met uw werkgever om uw situatie te bespreken. Uw werkgever is misschien bereid u te helpen uw financiële problemen op te lossen. Vaak is het mogelijk af te spreken een gedeelte van uw salaris naar ons te laten overmaken om de reguliere termijnen gewoon te betalen. Daarnaast kunt u uw vakantiegeld of dertiende maand aanspreken voor het inlopen van de betalingsachterstand.
- Neem contact op met uw gemeente of Gemeentelijke Kredietbank. Vaak kunnen zij u ook helpen met uw financiële problemen. De dienstverlening per gemeente verschilt. Wij adviseren u dan ook informatie hierover in te winnen op internet via www.nvvk.eu .
Grip op geld met Geldfit
Het is vervelend als u door omstandigheden uw hypotheek en of andere lasten niet meer kan betalen. Hypinvest werkt samen met Geldfit om u inzicht te geven in uw financiële situatie. Geldfit geeft gratis advies en handige tips om u weer financieel gezond te krijgen, zodat u weer uw vaste lasten kan betalen. Doe de online test op geldfit.nl en krijg inzicht in uw financiële situatie.
Wooncollect is gespecialiseerd in het bijzonder beheer van hypotheken. Bij Wooncollect staan gekwalificeerde mensen voor u klaar die veel ervaring hebben in het begeleiden van mensen met financiële problemen. Dagelijks staan zij in contact met klanten die in een situatie terecht zijn gekomen waardoor ze onvoldoende overzicht hebben over de situatie. Hierbij kunt u denken aan: werkeloosheid, scheiding, relatiebreuk en arbeidsongeschiktheid.
De medewerkers van Wooncollect denken graag met u mee. In een persoonlijk gesprek bespreken ze uw situatie. In dit gesprek houden ze uiteraard rekening met de omstandigheden waarin u zich op dat moment bevindt en op de toekomst. Het is dan ook erg belangrijk dat u in een vroeg stadium contact met ze opneemt zodat ze samen met u op tijd naar een oplossing kunnen zoeken.
Bij de uitvoering van de oplossing werkt Wooncollect samen met een aantal belangrijke partners zoals een budgetcoach en een landelijk dekkend gecertificeerd makelaarskantoor. Allemaal specialisten in hun vakgebied. Zie voor meer informatie www.wooncollect.nl.
Gegevens en hypotheek wijzigen
U kunt uw persoonlijke gegevens eenvoudig wijzigen in uw MijnHypotheek online omgeving.
Ook kunt u uw correspondentie adres doorgeven aan Quion:
E-mail: info@quion.com
Quion
Postbus 2936
3000 CX Rotterdam
U kunt uw wijziging doorgeven aan Quion:
E-mail: info@quion.com
Quion
Postbus 2936
3000 CX Rotterdam
Heeft u nu een hypotheek waarbij de rente lager is dan de rente voor een nieuwe hypotheek? Dan kan het interessant zijn om uw huidige hypotheek mee te nemen of mee te verhuizen.
Wat betekent het om uw hypotheek mee te nemen?
- U sluit een nieuwe hypotheek bij Hypinvest af. Hierbij neemt u het oude rentepercentage en de rest van de rentevaste periode mee naar de nieuwe hypotheek. Aan het einde van de oorspronkelijke rentevaste periode wordt uw hypotheekrente opnieuw vastgesteld op basis van de actuele hypotheekrentes.
- Voor uw nieuwe hypotheek wordt opnieuw de tariefklasse vastgesteld. Hierdoor kan uw rentepercentage veranderen.
Wanneer kunt u uw hypotheek meenemen?
- U sluit uw nieuwe hypotheek bij Hypinvest af binnen 12 maanden nadat u uw oude woning heeft verkocht.
- U krijgt een nieuwe hypotheek van hetzelfde product. U kunt wel een andere hypotheekvorm kiezen voor uw nieuwe hypotheek, bijvoorbeeld de huidige aflossingsvrije hypotheek omzetten naar een annuïteitenhypotheek. Hierdoor kan uw rentepercentage veranderen.
- De rentevaste periode van uw huidige hypotheek loopt nog minstens 4 maanden. Voor leningdelen waarbij de rest van de lopende rentevaste periode 3 maanden of korter is, is het noodzakelijk dat u een nieuwe rentevaste periode kiest.
- Is uw nieuwe hypotheek hoger dan uw huidige hypotheek? Voor het verschil sluit u een nieuwe lening af tegen de actuele hypotheekrente.
Let op: Wanneer de hypotheekrente eenmaal is meegenomen, kan dit niet worden teruggedraaid. Tenzij er een volgende woning wordt aangekocht, waarvoor een Hypinvest hypotheek nodig is.
Let op: Heeft u nog een Advisor Verified hypotheek? Dan is het helaas niet mogelijk om uw hypotheek te verhogen of mee te nemen.
Hypotheekvormen
Bij een lineaire hypotheek lost u altijd elke maand een vast bedrag af op uw hypotheek. Daarnaast betaalt u ook rente. Hierdoor daalt de hypotheekschuld in een rechte lijn (lineair), net als de rentelasten. Aan het einde van de looptijd is de hypotheek helemaal afgelost.
Overige hypotheekvormen zijn:
- een (bank)spaarhypotheek,
- een levenhypotheek of
- een beleggingshypotheek.
Bij deze hypotheekvormen heeft u een aflossingsvrije hypotheek waarbij u tegelijk een verzekeringspolis heeft afgesloten. In deze verzekeringspolis bouwt u vermogen op waarmee u aan het einde van de looptijd van de lening uw lening (gedeeltelijk) aflost. U betaalt voor deze hypotheek elke maand niet alleen rente over uw hypotheek. Ook betaalt u een premie aan de verzekeringsmaatschappij waarmee vermogen kan worden opgebouwd.
Voor de meeste leven- en beleggingshypotheken is het niet zeker dat u voldoende vermogen opbouwt om uw hypotheek volledig af te lossen. Het is daarom belangrijk dat u inzicht heeft in uw situatie. Elk jaar informeert de verzekeringsmaatschappij u over de hoogte van het opgebouwde vermogen. Heeft u vragen over de verzekeringspolis van uw spaar-, leven of beleggingshypotheek? Neem dan contact op met uw verzekeringsmaatschappij waar de verzekeringspolis van uw spaar-, leven of beleggingshypotheek loopt.
Door verschillende redenen kan het voorkomen dat het bedrag wat nodig is om uw hypotheek af te lossen, niet wordt behaald. Indien nodig, kunt u dan stappen zetten om de financiële situatie te verbeteren, bijvoorbeeld door te sparen of extra af te lossen op uw hypotheek. Anders zult u mogelijk uw woning moeten verkopen en met de verkoopopbrengst uw lening af te lossen.
Wilt u inzicht in uw situatie of wilt u iets veranderen in uw spaar-, leven of beleggingshypotheek? Neem dan contact op met uw financieel adviseur. Deze hypotheekvormen kennen namelijk enkele belastingtechnische voorwaarden die nadelig kunnen zijn als u extra aflost. Laat u hierover goed informeren voordat u stappen zet.
Klachten
Als u een klacht heeft over de dienstverlening van Hypinvest of over uw lening, dan kunt u via onderstaande gegevens uw klacht kenbaar maken:
E-mail: klachten@hypinvest.nl
Schriftelijk:
Hypinvest tav Klachtencommissie Hypinvest
Postbus 380
2501 BH ’s-Gravenhage
Mocht u ontevreden zijn over onze klachtafhandeling, dan kunt u uw klacht voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) of de geschillencommissie van het Bureau Krediet registratie (BKR). Het Kifid is een onafhankelijke organisatie die klachten behandelt over financiële producten en diensten. Het Kifid kijkt of uw klacht via bemiddeling kan worden opgelost. Zo niet, dan doet de Kifid een uitspraak in uw klacht. Bent u het niet eens met deze uitspraak? Dan kunt u uw klacht in bepaalde gevallen voorleggen aan de Commissie van Beroep.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) (Voor particulieren) Postbus 93257
2509 AG Den Haag
070 - 33 38 999
BKR gerelateerde klachten kunt u nadat u onze klachtenprocedure heeft doorlopen voorleggen aan de Geschillencommissie Bureau Kredietregistratie. Voor meer informatie over het KiFiD en BKR verwijzen wij naar www.kifid.nl en www.bkr.nl.
MijnHypotheek online
Als u wilt inloggen in uw MijnHypotheek online, moet u eerst uw account aanmaken. Hiervoor moeten wij zeker weten dat we te maken hebben met de juiste persoon. Daarom moet u zich een keer (eenmalig) identificeren. We verifiëren uw naam, geslacht, geboortedatum en controleren dit met onze administratie. Nadat wij uw gegevens hebben gecontroleerd, kunt u vervolgens zelf een email adres, wachtwoord en telefoonnummer invullen waarmee u in de toekomst gaat inloggen in MijnHypotheek online.
Bent u de gegevens kwijt waarmee u moet inloggen? In dat geval kunt u klikken op ‘wachtwoord vergeten’ of ‘email vergeten’ om via die weg een nieuw wachtwoord of emailadres op te geven. Vervolgens kunt u met uw nieuwe inloggegevens inloggen.
Heeft u nog geen account voor MijnHypotheek online? Doorloop dan onderstaande stappen om toegang te krijgen tot uw MijnHypotheek online omgeving. Als u wilt inloggen in uw MijnHypotheek online, moet u eerst uw account aanmaken. Hiervoor moeten wij zeker weten dat we te maken hebben met de juiste persoon. Daarom moet u zich één keer (eenmalig) identificeren. Dit doen wij op basis van een registratiecode.
Nadat wij uw gegevens hebben gecontroleerd, kunt u vervolgens zelf een emailadres, wachtwoord en telefoonnummer invullen waarmee u in de toekomst gaat inloggen in MijnHypotheek online.
Om toegang te krijgen tot uw MijnHypotheek online omgeving doorloopt u de volgende stappen:
- Ga naar https://quion.mijnleninginzicht.nl/.
- Klik op 'Registreren' en doorloop de verschillende stappen.
- Vul uw persoonlijke gegevens in. Met het door u ingevulde email adres, mobiele telefoonnummer en wachtwoord gaat u in de toekomst inloggen in MijnHypotheek online.
- Uw account wordt aangemaakt. U ontvangt een activatiemail. Klik binnen 15 minuten op de link in deze e-mail om uw aanvraag te bevestigen.
- U kunt nu inloggen op MijnHypotheek online.
Rente
Met renteafkoop kunt u mogelijk uw hypotheekrente en maandlasten verlagen. Dit kan interessant zijn als de rente die u nu betaalt hoger is dan de huidige marktrente. U kiest dan zelf een nieuwe rentevaste periode met een nieuw rentepercentage. Het kan zijn dat u hiervoor een vergoeding aan ons verschuldigd bent. Deze vergoeding betaalt u éénmalig. Na de betaling van de vergoeding profiteert u direct van de lagere rente. Wij rekenen geen administratiekosten voor renteafkoop.
Hoe kunt u renteafkoop aanvragen?
U kunt eenvoudig en snel uw hypotheekrente aanpassen via MijnHypotheek online omgeving.
Advies
Omdat u een lagere rente betaalt, heeft het tussentijds wijzigen van de rentevaste periode ook gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek. Wilt u weten welke gevolgen renteafkoop heeft voor uw financiële situatie of advies? Neem dan contact op met uw financieel adviseur.
In uw Mijnhypotheek online omgeving kunt u zien welke tariefklassen voor uw lening van toepassing zijn. Ook ziet u in uw Mijnhypotheek online wat u kunt doen om in een lagere tariefklasse te komen en te profiteren van een lagere hypotheekrente.
Voor het bepalen van de tariefklasse hanteert Hypinvest de executiewaarde van uw woning als waarde van uw woning. De executiewaarde is de waarde van uw woning, vastgesteld door een makelaar of taxateur, als u noodgedwongen uw huis moet verkopen. Bij taxaties met een waarde peildatum vanaf 1 januari 2013 leiden wij de executiewaarde af van de getaxeerde marktwaarde. Voor de bepaling van de tariefklassen rekenen we de marktwaarde van de woning om in een executiewaarde. De executiewaarde is 85% van de marktwaarde.
De rente op uw hypotheek wordt bepaald door de hoogte van uw lening ten opzichte van de waarde van uw woning. Deze verhouding noemen wij de tariefklasse. Wanneer u de rentetarieven bekijkt, ziet u de huidige tariefklassen die gelden bij renteherziening. Uw tariefklasse in combinatie met de gekozen looptijd bepaalt de hoogte van uw hypotheekrente. Bij renteherziening wordt altijd automatisch de tariefklasse opnieuw bepaald. Voor de bepaling van de tariefklasse wordt steeds gekeken naar de verhouding tussen het totale uitstaande bedrag van uw lening op het moment van renteherziening en de waarde van uw woning. Uiterlijk drie maanden voordat de rentevaste periode afloopt ontvangt u van ons een rentevoorstel met de actuele tarieven.
Overweegt u extra af te lossen op uw lening? Een extra aflossing vóór renteherziening kan dan voordelig voor u zijn. Is de waarde van uw woning gestegen? Ook dan kan het voor u voordelig zijn de actuele woningwaarde aan ons door te geven. Hiermee kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen en profiteert u van een lagere hypotheekrente.
Heeft u een spaarhypotheek, levenhypotheek of beleggingshypotheek?
Voor deze hypotheken is er sprake van een verpande verzekeringspolis waarin u vermogen opbouwt gedurende de looptijd van de lening. Hiervoor betaalt u premie aan de verzekeringsmaatschappij. Aan het einde van de looptijd van uw lening gebruikt u het opgebouwde vermogen om de lening af te lossen. Bij het bepalen van de tariefklasse bij renteherziening wordt de opgebouwde waarde in de verzekeringspolis niet meegenomen.
Bestaat uw lening ook uit een spaarhypotheek?
Bij renteherziening wordt automatisch de rente opnieuw vastgesteld. De nieuwe rente heeft gevolgen voor de hoogte van de spaarpremie. Een lagere rente betekent vaak een hogere premie. Hierover wordt u door de verzekeringsmaatschappij geïnformeerd.
U krijgt uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van uw huidige periode een voorstel per post. Dit voorstel bevat het nieuwe rentepercentage dat hoort bij dezelfde periode en de tariefklasse van uw lening op het moment van renteherziening. Wilt u een andere rentevaste periode? Bij dit voorstel zit ook een keuzeformulier. Op dit formulier vindt u voor alle andere mogelijke rentevaste perioden de rentetarieven die gelden op het moment van renteherziening van uw lening. U kunt elke periode kiezen die op dit keuzeformulier getoond wordt.
Wat moet ik doen?
Als u niet reageert op ons voorstel, dan gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het voorstel. Dit betekent dat voor uw lening het rentetarief opnieuw wordt vastgelegd voor dezelfde periode als dat u nu heeft. Als u een andere periode wilt kiezen, kunt u uw keuze op twee manieren aan ons doorgeven:
- U geeft uw keuze via uw Mijnhypotheek online aan ons door, of
- U gebruikt het keuzeformulier. Om het formulier op tijd te kunnen verwerken, vragen wij u het formulier uiterlijk twee weken voor het verlopen van de huidige rentevaste periode terug te sturen.
De rente op uw hypotheek wordt bepaald door de hoogte van uw lening ten opzichte van de waarde van uw woning. Deze verhouding noemen wij een tariefgroep. Hoe hoger deze verhouding, hoe hoger het rentetarief. Op renteherzieningsdatum wordt altijd opnieuw de tariefgroep van uw lening bepaald.
Is uw woning sterk in waarde gestegen?
Als de lening door waardestijging van de woning in een andere tariefgroep valt, kunt u ons vragen de tariefklasse tijdens de looptijd van uw huidige rentevaste periode te wijzigen waarmee u profiteert van een lagere hypotheekrente.
Lees bij 'Hoe kan ik de waardestijging van mijn woning aantonen?' wat u hiervoor moet doen. Bij een lening met NHG is het niet mogelijk om in een andere tariefgroep te vallen. Voor een lening met NHG bestaat maar één tariefgroep.
De rente op uw hypotheek wordt bepaald door de hoogte van uw lening ten opzichte van de waarde van uw woning. Deze verhouding noemen wij een tariefklasse.
Als de lening door waardestijging van de woning in een andere tariefklasse valt, kunt u ons vragen de tariefklasse te wijzigen. Hiermee profiteert u van een lagere hypotheekrente. Lees bij 'Hoe kan ik de waardestijging van mijn woning aantonen?' wat u hiervoor moet doen. Bij een lening met NHG is het niet mogelijk om in een andere tariefklasse te vallen. Voor een lening met NHG bestaat maar één tariefklasse.
Bestaat uw lening ook uit een (bank)spaarhypotheek?
Wanneer uw lening in een andere tariefklasse valt, passen wij in beginsel de rente aan voor de gehele lening, behalve voor leningdelen waarbij sprake is van een gegarandeerde waarde-opbouw zoals (bank)spaarhypotheken. Voor deze producten is financieel advies benodigd. Een aanpassing van de rente heeft namelijk ook direct gevolgen voor de hoogte van de spaarpremie. Na financieel advies kan een verzoek worden ingediend om ook op dit deel de rente aan te passen.
Is de waarde van uw woning gestegen? Dan kan het voor u voordelig zijn om een de actuele woningwaarde aan ons door te geven. Hiermee kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse komen en profiteert u van een lagere hypotheekrente. Voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) kunnen we de rente niet aanpassen. U profiteert in dit geval al van het laagst mogelijke rentetarief.
Een waardestijging kunt u aantonen door ons een van de volgende documenten toe te sturen:
- Een door Hypinvest goedgekeurd taxatierapport
Bij een taxatierapport bepaalt een taxateur de marktwaarde van de woning aan de hand van verschillende beoordelingscriteria. Hierbij wordt rekening gehouden met een eventuele verbouwing. Ook wordt de staat van onderhoud onderzocht. Zo kan een recente verbetering aan een woonruimte de waarde van je woning verhogen. Hypinvest stelt voorwaarden aan het taxatierapport en de taxateur. Deze voorwaarden vindt u hier. Het taxatierapport mag maximaal 6 maanden oud zijn. Daarnaast dient het taxatierapport door het NWWI of iValidatie gevalideerd te zijn. De kosten die u hiervoor maakt zijn voor uw rekening.
- Een Calcasa Desktop Taxatie®
De Calcasa Desktop Taxatie® combineert de modelwaarde van een woning met de kennis van een taxateur. De modelwaarde is de waarde van een woning gebaseerd op de modellen en uit de database van Calcasa. In de database van Calcasa staan kenmerken van vrijwel alle woningen in Nederland. Een taxateur beoordeelt vervolgens deze Calcasa-modelwaarde op afstand, dus zonder de woning te bezoeken. Omdat hij dat meestal van achter zijn bureau doet noemen we het een desktop taxatie.
Let op: Hypinvest accepteert alleen een Calcasa Desktop Taxatie®. Een desktoptaxatie van een andere partij wordt niet geaccepteerd.
Wanneer kan ik een Calcasa Desktop Taxatie® gebruiken?
- Als u een taxatierapport nodig heeft voor uw hypotheekverstrekker en de uitstaande hoofdsom niet meer is dan 90% van de marktwaarde van de woning.
- De woning dient bestemd te zijn voor eigen bewoning.
- De marktwaarde van de woning is maximaal EUR 1 miljoen
- De meeste woningen zijn geschikt voor een desktop taxatie. Echter, hoe unieker de woning, hoe groter de kans dat deze niet geschikt is voor een taxatie op afstand. Denk hierbij aan boerderijen, recreatiewoningen, woningen met een winkel of kantoor en aangepaste woningen.
- Voor een nieuw te bouwen woning is het niet mogelijk een Calcasa Desktop Taxatie® te gebruiken.
-
Heeft u recent verbouwd? Dan is de kans groot dat Calcasa niet over deze informatie beschikt: de verbouwing wordt dan waarschijnlijk nog niet meegenomen.
Het aanvraagproces is volledig digitaal via www.desktoptaxatie.nl. U krijgt meteen te horen of uw woning in aanmerking komt voor een Calcasa Desktop Taxatie®. Na uw aanvraag ontvangt u binnen enkele uren de Calcasa Desktop Taxatie® in uw e-mail. De kosten bedragen EUR 95,- inclusief BTW.
Vindt u de waarde in de Calcasa Desktop Taxatie® te hoog of te laag? Omdat de woningwaarde is vastgesteld met behulp van modellen en de database van Calcasa, is hier helaas niets aan te doen. U kunt wel altijd alsnog een volledige taxatie laten uitvoeren.
Upload een van bovenstaande documenten in uw MijnHypotheek online omgeving of stuur ze naar ons toe onder vermelding van uw leningnummer. Onze adresgegevens vindt u bij Contact. Nadat u de nieuwe waarde van uw woning heeft aangeleverd, wordt opnieuw de tariefklasse bepaald en de rente aangepast. Bij het aanpassen van de rente zijn de risico-opslagen van toepassing op het moment dat voor het laatst het rentetarief is vastgesteld. Dit kan zijn bij het afsluiten van de hypotheek of bij de laatste renteherziening. Heeft u vragen over welke tariefklassen voor u van toepassing zijn? Neem dan contact met ons op.
Uw rente is opgebouwd uit een aantal onderdelen:
- Basistarief
- Opslagen in verband met ontwikkelingen op de kapitaalmarkten en kapitaalkosten: deze opslagen dekken de kosten van de risico’s die wij lopen met het verstrekken van hypotheken. Bijvoorbeeld het offerterisico en het risico van vervroegd aflossen
- Individuele risico-opslagen
- Doorlopende kosten: hiermee dekken wij een deel van onze bedrijfskosten, zoals kosten voor regelgeving
- Winst: deze opslag voegen wij toe aan ons vermogen. Daarmee komen wij tegemoet aan de vermogenseisen van De Nederlandsche Bank. Zo ontstaat nieuw vermogen dat ons in staat stelt hypotheken voor toekomstige klanten te financieren. De hoogte van de onderdelen is variabel en beïnvloeden allemaal de hoogte van de rente.
Variabele rente
Variabele rente kan iedere maand anders worden. Dit betekent dat een wijziging van één van bovenstaande onderdelen direct gevolg heeft voor de variabele rente. Uw maandbedrag kan dalen maar ook sterk stijgen. Kunt u een stijging van uw lasten niet opvangen? Bespreek dit risico met uw financieel adviseur. U heeft een variabele rente en deze wijzigt? Dan informeren wij u. Wij informeren u ook over welk onderdeel de wijziging veroorzaakt.
Een variabele rente is een rente die elke maand kan stijgen of dalen. Een voordeel is dat de variabele rente kan dalen. Hierdoor worden uw maandlasten lager. Het risico is dat de variabele rente ook kan stijgen. Hierdoor kan het bedrag aan rente dat u iedere maand betaalt opeens (veel) hoger worden waardoor u een groter deel van uw inkomen aan uw hypotheek moet uitgeven. Of misschien uw maandbedragen niet meer kunt betalen. Heeft u een 3-maands variabele rente dan kan deze elke drie maanden veranderen in plaats van elke maand.
Wilt u liever meer zekerheid?
U kunt een variabele rente iedere maand moment kosteloos omzetten naar een vaste rente. Ook mag u een leningdeel met een variabele rente altijd onbeperkt eerder aflossen zonder dat u een vergoeding betaalt. Het omzetten van uw variabele rente naar een vaste rente kunt u eenvoudig zelf regelen in uw MijnHypotheek online omgeving. Hier kunt u voor elk leningdeel met een variabele rente een nieuwe rentevaste periode kiezen. Voor elke rentevaste periode ziet u ook het rentetarief dat hierbij hoort.
Variabele rente - voordelen
- De variabele rente kan dalen. U hoeft dan minder rente te betalen.
- U kunt altijd onbeperkt vergoedingsvrij aflossen.
- Verwacht u een rentedaling? Dan kunt u beginnen met een variabele rente en deze later langer vastzetten.
- U kunt altijd zonder vergoeding kiezen om uw variabele rente om te zetten in een vaste rente.
Variabele rente - nadelen
- De variabele rente kan stijgen. Hierdoor kan het bedrag dat u iedere maand moet betalen opeens hoger worden.
- U heeft geen zekerheid over het bedrag dat u de volgende maand moet betalen.
Vaste rente - voordelen
- U heeft zekerheid over de rente die u iedere maand betaalt.
- U heeft de keuze uit verschillende rentevaste periodes.
Vaste rente - nadelen
- Tijdens de rentevaste periode profiteert u niet van rentedalingen.
- U kunt niet altijd zonder vergoeding aflossen als u meer wilt aflossen dan een bepaald percentage.
Een variabele rente is een rente die elke maand kan stijgen of dalen. Hierdoor kunnen ook uw maandlasten stijgen of dalen. Heeft u een 3-maands variabele rente dan kan deze elke drie maanden veranderen in plaats van elke maand.
Wilt u liever meer zekerheid?
U kunt een variabele rente iedere maand moment kosteloos omzetten naar een vaste rente. Ook mag u een leningdeel met een variabele rente altijd onbeperkt eerder aflossen zonder dat u een vergoeding betaalt. Het omzetten van uw variabele rente naar een vaste rente kunt u eenvoudig zelf regelen in uw MijnHypotheek online omgeving. Hier kunt u voor elk leningdeel met een variabele rente een nieuwe rentevaste periode kiezen. Voor elke rentevaste periode ziet u ook het rentetarief dat hierbij hoort.
Heeft u een kwartaalrente? Dan is het rentetarief voor uw (gehele of gedeeltelijke) hypothecaire lening gebaseerd op Euribor.
Mogelijk heeft u vernomen dat er zaken zijn veranderd met betrekking tot het Euribor rentetarief. De manier waarop Euribor wordt vastgesteld is gewijzigd. Voor u als klant gaat er, in ieder geval voorlopig, niets veranderen. Als er in de toekomst wel iets voor u gaat veranderen dan zullen wij contact met u opnemen. Hier vindt u meer informatie en de laatste ontwikkelingen.
Witwassen
Criminelen die hun illegaal verdiende geld legaal maken, dat heet witwassen. Vaak gaat het om winsten uit drugshandel, maar het geld kan ook verdiend zijn met diefstal, mensenhandel, belastingontduiking of andere criminele activiteiten. Terrorismefinanciering valt ook onder de noemer witwassen. In dat geval proberen criminelen het doel van hun overboekingen te verhullen. Wereldwijd gaat er per jaar EUR 2.400 miljard om in criminele transacties, schatten deskundigen.
Hypinvest is scherp op verdachte transacties. Wij houden dagelijks stortingen op spaarrekeningen of aflossingen van hypotheken in de gaten. Valt ons iets op? Dan vragen wij de klant waar het geld vandaan komt en kunnen wij om documenten vragen waar dat uit blijkt.
Wanneer hoort u van ons?
Doet u een storting of aflossing die hoger is dan we van u gewend zijn? Dan ontvangt u van ons een formulier. Hierop vult u in wat de herkomst is van het geld. Doet u dat niet, dan volgt een herinnering.
Contactgegevens
-
Postbus 2936
-
3000 CX Rotterdam
-
KvK nummer: 27258412
-
AFM nummer: 12000074
Contactformulier
Stuur je gegevens en vraag via het onderstaand formulier naar ons toe en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.